Gå till sidans huvudinnehåll
Opera

Den flygande holländaren

Opera i tre akter av Richard Wagner (1813–1883). Libretto av tonsättaren.

Wagners opera om kärlek, längtan och evig förbannelse.

  • Längd

    Ca 2 tim 15 min. Ingen paus.

  • Spelas

    17 feb. — 04 apr. 2024

  • Scen

    Stora scenen

  • Genre

    Opera

  • Språk

    Tyska. Textas på svenska och engelska.

  • Pris

    150–690 kr

  • Tillgänglighet

Mytisk kärlek i vår tid i en ny uppsättning av Wagners första mästerverk.

”Full pott. En av Göteborgsoperans bästa uppsättningar på länge.” (GP)
”Den svenska publiken får passa på.” (SvD)
”Så fort Åsa Jäger öppnar munnen behärskar hon scenen.” (Aftonbladet)
”Den musikaliska intensiteten håller hela vägen.” (Expressen)
”Det verkligen stormar i diket.” (SVT)
”Sångarensemblen består av en sextett av toppklass.” (Scenkonstguiden)
”Till sist måste Göteborgsoperans fenomenalt vässade kör nämnas. De gör en avgörande insats.” (DN)

”Dirigenten Alevtina Ioffe håller spänningen oavbrutet vid liv, tar ut svängarna ordentligt i tredje aktens folkfest, låter stråkarna svepa fram förföriskt under Dalands aria, och med en röst som Åsa Jägers behöver hon ju heller inte hålla tillbaka den orkestrala briljansen.” (Aftonbladet)

”Göteborgsoperans uppsättning är modern, den skapar nytt och tar risker, men utan att bli spretig, tramsig eller en modernisering för moderniseringens skull.” (GP)

”Andlös och tagen av musikens makt, sången och de upprymda körpartierna och inte minst Wagners konstfulla blandning av myt och verklighet lämnar jag Göteborgsoperan med en minnesvärd föreställning i behåll.” (Borås Tidning)

Enligt legenden är Den flygande holländaren namnet på ett spökskepp vars besättning är dömd att segla på haven för evigt. Vart sjunde år får kaptenen gå i land för att försöka bli löst från förbannelsen genom en kvinnas kärlek. I denna nya uppsättning av Wagners klassiska opera finns inget skepp. Däremot en tidsmaskin, maffig scenografi och färgsprakande kostymer. Den flygande holländaren är en kraftfullt översköljande upplevelse, både visuellt och musikaliskt.

Den sydafrikanske regissören Alessandro Talevis uppfinningsrika tolkningar av klassiska operor är internationellt efterfrågade. Den här uppsättningen tar avstamp i kritiken som Wagner ägnade flera operor: människans besatthet av yta och status leder till hennes undergång. Holländaren far genom århundraden av kolonisation och exploatering för att landa i ett modernt industriellt havslandskap där havets faror väckts till liv igen.

På land har den unga Senta förälskat sig en bild av holländaren. Trots sin nära relation med jämnårige Erik drömmer hon om att få bli kvinnan som räddar den fördömde kaptenen. Holländaren, å sin sida, jagar den kärlek som äntligen kan befria honom från livet. Båda är de fångade i snäva och stereotypa konventioner som de längtar efter att få befria sig ifrån.

Wagners episka musik skildrar ett böljande och stormande hav, sjömännens energiska sång, den ångestridne holländaren och kärlekens räddning. Sentas och holländarens omöjliga lycka strålar starkt; en lycka som kommer att sluta i bitterljuv katastrof.

I den kvinnliga huvudrollen som Senta ser vi ett svenskt stjärnskott på Wagnerhimlen: Åsa Jäger. Både den nyligen Met-debuterade basbarytonen Craig Colclough och den norske tenoren Kjetil Støa går från framgångar inom italienska operor till sin första större Wagnerroll, som Holländaren respektive Erik. Dirigent är den internationellt framgångsrika Alevtina Ioffe, som begick hyllad Sverigedebut hos oss förra säsongen. Vissa föreställningar dirigeras av GöteborgsOperans biträdande dirigent, Aivis Greters.

Trailer

Bilder från föreställningen

Holländaren sjunger med armarna utsträckta bakom sig. På hans kropp syns endast några hudtrasor kvar ovanpå muskulaturen.

I bild:  Craig Colclough|Foto:  Tilo Stengel

Nyfiken på Den flygande holländaren?

Nyfiken på Den flygande holländaren?

Därför ska du se operan
Vem är holländaren?
Digital introduktion
Introduktioner
Lyssna på samtalet
Lyssna på musiken
Föreställningsprogram
Lättläst handling